کد مطلب:231242 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:344

سیره ی حضرت مهدی
از ویژگی های مهم در وجود رهبران الاهی، انسانیت، بزرگواری و گذشت و قدرشناسی آنان است و ما از این گونه سجایا در وجود همه انبیا و اوصیای الاهی سراغ داریم؛ میهمان نوازی ابراهیم خلیل، گذشت و عفو یوسف صدیق، و عطوفت بیكران خاتم انبیا صلی الله علیه و آله و سلم همه بیانگر روح بزرگ آنان است.

حضرت مهدی علیه السلام، نیز از نظر سجایای اخلاقی و دانش و بینش آن چنان والاگهر است كه نمونه اش را جز در میان خاندان معصوم پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم نمی توان یافت؛ آن كه خدای متعال صلاحیت رهبری او را تأیید فرموده است و از او جز نیكویی، به افراد نمی رسد. قرآن می فرماید:

(بقیت الله خیر لكم ان كنتم مؤمنین) [1] .

برگزیده ی خدا (حضرت مهدی علیه السلام) برای شما نیكوتر است؛ اگر در زمره ی مؤمنان باشید.



[ صفحه 38]



امام صادق علیه السلام فرمودند:

اولین كاری كه مهدی علیه السلام انجام می دهد این است كه در همه ی عالم ندا بر می آورد: هان، هر كس قرضی بر عهده ی یكی از شیعیان ما دارد اعلام كند. او حتی دانه ی سیر و خردل را هم به صاحبان آنها می رساند؛ چه رسد به طلاها و نقره ها و املاك زیاد. [2] .

اولین كار او در هنگامه ی روی آوردن امكانات اجتماعی، پرداخت وام های شیعیان، از آغاز امامت امیرالمؤمنین علیه السلام تا هنگامه ی ظهور است، یعنی یاد كسانی را كه در تمامی اعصار دل در گرو محبتش داشته و آرزومند دولت حقه ی آن بزرگوار بوده اند فراموش نمی كند. این همه عطوفت را در كه می توان یافت؟

خلاصه این كه او در فضیلت ها و والایی ها بی همتاست و از این روست كه امروز در صدر كائنات قرار دارد. آری، او انسانی كامل و برخوردار از همه ی ویژگی های نیكان است و خلاصه «آن چه خوبان همه دارند او تنها دارد». برخی از آنها عبارت است از:


[1] هود (11):86.

[2] بحارالانوار، ج 53، ص 34.